torstai 24. maaliskuuta 2011

Vauvabuuminen Berliini

Onkohan omat silmät jollain erityisellä vaunu- tai vauvataajuudella vai onko niitä täällä vain erityisen paljon? Friedrichshainin bilekadulla sijaitsevassa vietnamilaisessa ravintolassa enemmistöllä on lapsi tai useampi matkassa, kävelylenkillä lastenrattaat suorastaan hyökkäävät silmille ja asunnossamme olevassa oppaassa lastenleikkipuistot alueella??? ovat esitelty ensimmäisenä. Ja asumme sentään Friedrichshainissa, jossa suurin osa nykyhetken klubeista sijaistee (vai olikos ne sittenkin niiden hetkien kun ukko ja minäkin vielä muistettiin käydä ulkona).

Vauvabuumeilu näkyy muutenkin kuin rattaiden kasvaneessa määrässä. Rähjäiset idän alueet keskiluokkaistuvat perheellistymisen myötä. Aika osuvasti Berliinin 2000-luvun kehitystä kuvaa naapurustossamme tapahtuvan muutos. Asuntoamme lähellä sijaitsee (tai sijaitsi) Berliinin vanhin vallattu talo vuodelta 1991, josta kuukausi sitten häädettiin jättimäisellä poliisioperaatiolla asukkaat kiinteistösijoittajaomistajan toiveesta kahden vuoden "omistajuus"taistelun jälkeen. Suomalaisen korvaan (kuten minunkin) kuullostaa kummalta - tottakai kiinteistön omistaja päättää talosta. Berliinissä asia ei ole näin yksioikoinen, ja mielipideilmasto on voimakkaasti valtaajien puolella. Itseasiassa vuokra-asuntomme omistajankin mielestä valtaajien olisi pitänyt saada pitää talo hallinnassaan, koska nykyinen kehitys hävittää korjaamisen ja hintojen nousun mukana alueen identiteetin. Näin varmaankin, mutta kuten Berliinissä usein toiminta ja ajatus eivät ihan kohtaa. Olkoonkin, että jotain luovaa siinä kuitenkin on kun Bugaboo-kuskit ja valkoisuudessaan kylpevien asuntojen omistajat pelkäävät alueen keskiluokkaistumista.

Meillehän kaikki tämä tietysti passaa: ravintoloissa voi ruokailla Minin kanssa, vauvoille ja lapsille on suunnattu useita kauppoja ja kaikki tämä with a twist.







p.s. Lennosta ei oikeastaan muuta sanottavaa kuin että Mini veti sikeitä koko ajan. Blue 1:lla lentävät muistakaahan, että rattaita ja turvakaukaloita ei saa ottaa koneeseen sisälle (grrr...) ja toinen pikkumoka oli etten ollut lentokentälle huomannut ottaa erityistä kantovälinettä kaikkien ulkovaatteille. Paras optimointi oli puolestaan Minin kuljettelu kantorepussa.

tiistai 22. maaliskuuta 2011

Berlin - täältä tullaan

Vihdoin matkalle! Viime kesästä lähtien matkajalkaa on kuumottanut - varsinkin kun netissä on saanut pyöriä kahtakauheammin kotona ollessa. Mies on saanut kuulla reissusuunnitelman Etelä-Amerikkaan, Aasiaan ja Kreikkaan. Tällä kertaa ei kuitenkaan aurinkoa vaan kulttuuria ja fiilistelyä eli Berliini, here we come.

Jännittävintähän tässä on tietysti lähteä ensi kertaa Minin kanssa matkalle. Mitä matkaan ja miten asiat lentokoneessa oikein minien kanssa toimii. Meinataan suunnata matkaan ilman turvakaukaloa ja ostaa rattaatkin vasta paikan päältä. Mini saa kulkea kantorepussa. Vanhaan malliin totesimme, että järkevimmin pakaasit kulkee selässä eli toivottavasti saadaan kahden viikon kamat mahdutettua rinkkaan ja purjehdussäkkiin.


Ja koska vaatepinoja on niin hauska kuvata ja meillä on Minille takuulla ihan liikaa kamaa mukana:


Berliinikuulumisiin.

Kreikkalaista leipää mammoille

Iltapäiväpalaksi jälleen superhelppo eväsleipäresepti. Näitä näköjään harrastelen kun harrastuneisuuteni perustuu enemmän ruuan syömiseen kuin sen tekemiseen.


Kreikkalaiset leipäset:
  • Reze-leipää
  • Tzatzikia (itsetehtyä suosisin jos jaksaisin)
  • Fetaa
  • Paistettua kanaa viipaleina
  • Oliiveja pieneksi viipaloituna
  • Tomaattia, kurkkua ja salaattia
Näiden kanssa tarjottiin jotain niinkin hekumallista kuin lohkoperunoita pakastepussista. Veneperunat tai uunibataatit olisi sopivaa, mutta kun välillä laiskottaa, niin näilläkin pärjää. Imettäville mammoille kannattaa varata kaksi tuollaista leipäkasaa syötäväksi.

maanantai 21. maaliskuuta 2011

Aarniolta satuhetkiin

Tuntuu omituiselta etten ole tästä tiennyt vaikka Aarnion tuotanto - hyvässä ja pahassa - on suomalaisille yleensä tuttua. Tämä Magisin lentävä matto (vai tuoli) on ideana ihan ykkösluokkaa. Vaatii tosin lastenhuoneesta tilaa, ja miten päin tuossa nyt sitten istutaan on hiukka epäselvää aikuiselle. Mutta auta armias tuo Magisin Me too -tuotteet: Aivan mahtavia ideoita! Tämä matto ei ihan helpolla Suomeen kulkeudukaan (enemmän jenkki online retailereita) mutta Briteistä kohtuuhankalasti saa tilattua täältä.
Kuvat: Unicahome.com

Vaateaukkoja täyttämään

Käväisin Lindexillä hakemassa Minille vaateaukkojen täydennystä matkaa varten. Lastenvaatteiden täydennysostoksiin se on tällä hetkellä suosikkipaikka. Trikoita ja bodeja monessa värissä, ja todella kohtuulliseen hintaan. Tuotantomaa ei aina kyllä ole ykköskastia eikä puuvilla aina orgaanisesti tuotettua, mutta samaa voi sanoa kalliimmistakin merkeistä. Ei kyllä sinänsä mikään selitys.

Mustat trikoot, harmaat velourverskat ja ribbibody.


Lisäksi tämä pitkähihainen on nyt kevään mallistosta tosi sulkku. Meillä on vain mahdottoman paljon pitkähihaisia, joita tulee kaiken lisäksi pidettyä aika vähän, joten ostoskoriin huokeasta hinnasta huolimatta ei pääse.
Tämähän meillä jo on kuten joistakin kuvista on näkynyt:
Seuraa blogiani Bloglovinin avulla

sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Toisen asteen nukkekoti

Päivän bongaus on kyllä tämä viileä nykiläisen Brinca Dadan moderni nukkekoti. Voi tulla vanhemmille paineita hankkia hiukan hienompi oikeakin kämppä kun nuketkin asustaa näin päheästi.

lauantai 19. maaliskuuta 2011

Mökki Minin silmin

Olen usein pohtinut miksi porukka hankkii lapsia ylikansoitettuun maailmaan ruuhkavuosia täyttämään. Yksi mitä mainioin syy on pateettisuuden vaihtaminen terhakkaaseen intoon. Tässä kolmenkympin kieppeillä tuntuu kornilta tuijottella havisevaa lehteä eikä naurata toisen gorilla-ääntelytkään. Kolmekuukatisen mielestä tämä on parasta hupia ever. Tässä mökkimaistiaisia Minin silmin.