Näytetään tekstit, joissa on tunniste Nam nam. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Nam nam. Näytä kaikki tekstit

torstai 21. heinäkuuta 2011

Kalasataman Ihana kahvila!

Nyt kaikki helsinkiläiset mammat ja mummot liikenteeseen pikku tyttöjen ja poikien kanssa. Nyt vielä pääosin maanrakennustöiden alainen Kalasatama tarjoaa kaupungin rakennustyömaan keskelle rakennetulla n. 2,5 km lenkillä lapsille paljon ihmeteltävää: pitkiä seinämiä värikkäitä ja selkeitä graffiteja, jättimäisiä nostureita ja ohi jyristäviä sorarekkoja sekä tämän reitin puolivälissä sijaitsevan Krunan ja Tervasaaren merinäkymillä koristetetun ihanaisen ulkokahvilan, josta saa kuitenkin kunnon kahveja ekohenkeen ja kaupunkityylillä.

Lapsille on leluja, säkkejä ja hiekkarenkaita. Kahden vuoden molemmin puolen olevan vekaran kanssa viihdyttiin hyvinkin tunnin verran kahvilla välillä ankkoja tai graffiteja tuijotellen. Vessasta en ole varma. Huomaa aukioloajat: ma-ti kiinni ja ke-su 11-19.

Ja sori, kuvat ovat tällä kertaa erityisen räpsäistyjä kännykuvia kun ei ollut kunnon kameraa mukana ja ihan vaan omaksi muistikseni napsin kuvia ja sitten vasta aattelin, että tännehän täytyy houkutella kaikki mahdolliset ihanat ihmiset! (Tosin paikkassa on kuulemma kauniina päivinä todellista tungosta)

keskiviikko 22. kesäkuuta 2011

Kulosaaren kasino

Monille helsinkiläisille varmaankin tuttu hääpaikka Kulosaaren Casino tuli testattua lapsen kanssa tässä muutama viikko sitten pikkusiskon synttäreitä juhlittaessa. Kuten tiedätte ravintoloissa on visiteerattu mutta useimmiten kohteena aasialaiset tai muutenvaan kepeät paikat.

Eipä Kulosaaren kasinoakaan voi hienostoravintolaksi tituleerata mutta hiukka siistimpää versiota se edustaa. Ruoka oli erinomaista (syötiin perusmenu: parsapöytä alkuun ja kalaa pääruuaksi). Keskusta kilpailijoihin verrattuna häviää hinta-laatu suhteellaan.

Pointti miksi haluan kuitenkin teille paikan jakaa on se, että lapset (pienetkin) olivat erittäin tervetulleita. Paikalla oli toinenkin seurue lapsien kanssa ja ilta näytti sujuvan heilläkin kummemmitta mutkitta. Kärryjen kanssa täytyy portaikossa soveltaa, mutta henkilökunta auttaa. Vaipanvaihtoa ei tullut testattua, mutta vessat olivat tilavia, mikäli ei erillistä invaratkaisua.

Eli perhedinnerit ja lapselliset kaveriporukat: paikka oli kaikin puolin toimiva.

perjantai 22. huhtikuuta 2011

Pääsiäinen ja...

... Cafe Regatan tuore pulla. Mikäli majailette pääsiäistä Helsingissä niin suunnatkaahan ihmeessä nokkanne kohti Regattaa. Jos etsitte hetkiä Helsingistä, joissa voisi hengähtää pidempään kuin aika sallii, niin istahtakaa punaiseen parikeinutuoliin terassille ilmaisen santsikupin kanssa naama kohti aurinkoa. Ps. muistakaa käteinen.

perjantai 15. huhtikuuta 2011

Jätskiä, lounasta ja aurinkoa

Kyllä kotona ollessa kelpaa. Aikatauluttomat hetket kahvilassa ja lounailla, pitkät kävelylenkit Helsingin rantoja koluten päivän kaikki auringonsäteet iloksi imien. Vaikka monelta osin tämä päivä ei ihan putkeen mennyt: Jäin miettimään nukkuukohan Mini ystäväni jakaessa tuntojaan ja Mini sai pepunpesun sukat jalassaan. Mutta mitäs sitten jos vähän menee vinoon, jätskiä napaan vaan.

Tällä viikolla ollaan todella kävelty rantoja Munkasta Töölöön ja Kaivarista Hakaniemeen. Kahviloitakin on matkan varrella tullut testailtua. Kaivarin Mutterista (oikeasti siis Cafe Kompassi tai jotain) saa takuu hyvät ja isot pehmikset. Lisäksi uusi kahvila Mattolaituri näytti olevan valmistumassa Ursulan ja Mutterin väliin.

Munkasta Töölöön talsiessa Cafe Torpanrannasta saa lounasta. Salaattia ei voi erityisemmin ylistää ja hinnat on asteen verran ärsyttäviä (perunaleivos 5e) mutta paikka on kiva. Seuraavaksi tällä pätkällä täytynee testata loistavan hengen (ja korvapuustit) omaava Cafe Regatta.

keskiviikko 6. huhtikuuta 2011

Aasialaista ja aamupalaa

Mitä muuta sitä voisi tarvita selviytyäkseen? Ehkä chilisuklaata. Tuntemani Saksa on monessa mielessä kepeän ravintola/kahvilakulttuurin kehitysmaa siinä missä se tarjoaa dönerin, oluen ja makkaran ystävälle portin taivaaseen. Berliini on tässä mielessä ainakin onnekas poikkeus. Oikein on sisäistetty että hengähdyspaikka on kokemus, ei pelkkä kahvi tai ruoka-annos: Sisustushimoinen voi juoksennelle paikasta toiseen tarkkailemassa seinän sävyjä ja ideanikkari etsiä kummallisia ravintoa + ? kombinaatioita.

Kun yöelämään tutustuminen ei oikein luonnistu, samoja elämyksiä voi hakea aamiaisista. Pikku miesten ja naisten kanssa hommaan tulee oma sävy lisää, mutta Berliinissä useat paikat ovat sen huomioineet ja aamupaloilla voi olla varma rataskavereista.

Helsinkiä miljoonin verroin parempi on maukkaiden ja tyylikkäiden aasialaisten ravintoloiden tarjonta (tästä kiitos maahanmuuttopolitiikan ja entisten kommunistivaltioiden): Thaimaalaista, vietnamilaista, japanilaista, korealaista jne. Näihin paikkoihin hipstereimpiä lukuunottamatta lapset ovat olleet tervetulleita.

Tässä muutamia myös rattaille sopivia aamupalapaikkoja ja aasialaisia matkan varrelta:

Nest, Kreutzberg

Kurhaus Korsakow, Friedrichshain

Kaffee Raum, Prenzlauer Berg
KuchenRausch, Friedrichshain

Yam Yam, Prenzlauer Berg/Mitte

Miss Saigon, Kreutzberg
Lemongrass, Friedrichshain

maanantai 4. huhtikuuta 2011

Ripaus kesää

Mitä sitä pienelle puetaan päälle kun mittarissa killuu 24 ja aurinko porottaa? Mies ja siskot olivat sitä mieltä ettei ainakaan aluspipoa, villapipoa, villatakkia, takkia ja kaksia housuja. Keväällä minulle on aina ollut iso mielentilan muutos vetäistä aamulla sandaaleita jalkaan ja yhtä omituiselta tuntuu pukea hame ilman sukkiksia. Miten tällainen tyyppi osaa sitten pukea lapsen oikein kylmiltään yllättäneeseen kesäpäivään. Näinköhän?


Tässä muutava jo iltapuolen kuva värikkäitä jonollisia lapsia ja aikuisia keränneestä Kauf Dich Glücklich jätski/vaateputiikki-kahvilasta Kastanienalleella. Pohdittiin, että mikä kaupallinen logiikka voi olla jätskipuodin ja vaatekaupan yhdistämisessä, mutta kai se on juuri tuo: osta itsesi onnelliseksi oli se sitten jätskiä tai vaatteita.

tiistai 22. maaliskuuta 2011

Kreikkalaista leipää mammoille

Iltapäiväpalaksi jälleen superhelppo eväsleipäresepti. Näitä näköjään harrastelen kun harrastuneisuuteni perustuu enemmän ruuan syömiseen kuin sen tekemiseen.


Kreikkalaiset leipäset:
  • Reze-leipää
  • Tzatzikia (itsetehtyä suosisin jos jaksaisin)
  • Fetaa
  • Paistettua kanaa viipaleina
  • Oliiveja pieneksi viipaloituna
  • Tomaattia, kurkkua ja salaattia
Näiden kanssa tarjottiin jotain niinkin hekumallista kuin lohkoperunoita pakastepussista. Veneperunat tai uunibataatit olisi sopivaa, mutta kun välillä laiskottaa, niin näilläkin pärjää. Imettäville mammoille kannattaa varata kaksi tuollaista leipäkasaa syötäväksi.

torstai 17. maaliskuuta 2011

Iltapalaa Marco Polossa

Meillä on iltoja jolloin ei vaan jaksa laittaa ruokaa ja kaipaa hiukan happea. Edes ennen Miniä ei aina jaksanut raahautua mihinkään siistiin paikkaan vaan useimmiten päädyimme Marco Poloon, Juttutuvan kyljessä sijaitsevaan peruspaikkaan. Ja yllättäen on näitä hiukan väsähtaneitä iltoja ollut Mininkin syntymän jälkeen, ja alle kuukauden ikäisen paketin kanssa oltiin täällä ekaa kertaa ja satunnaisesti sen jälkeen arki-iltoina.

Minin kanssa paikassa on ollut joka kerta tosi helppo ja mukava olla. Johtuneeko siitä, että kaikki on samalla fiiliksellä - ei sitä elämänsä parasta ja hienointa hetkeä viettämässä - pieni älämölö ei siis haittaa. Lisäksi ravintolahenkilökunta suhtautuu ekstrapositiivisesti lapsiin ja on muutenkin nykymaailman mittapuulla harvinaisen ammattitaitoista porukkaa. Muut asiakkaat ovat pääosin samalla meiningillä kuin me tai teatteriin menossa. Ruokahan paikassa on perinteistä "suomalaista" lihapullia, spydäriä ja pizzaa sekä joitain hienompia annoksia, mutta oikein hyvää silti. Lohikeitto on kuitenkin paikan paras diili.

Rattaat ollaan jätetty Juttutuvan (baari) puolelle ja otettu kantokassissa Mini mukaan (joillain on ollut rattaat pöydän vieressä. mutta pitää kantaa muutama porras), syöttötuoleja löytyy ja isommille lasten menu. Vaippaa ei olla vaihdettu tuolla kertaakaan.

Mutta kun arki kaipaa peruspiristystä, niin suosittelen.

tiistai 15. maaliskuuta 2011

Supersalmiakkia mammoille

Maailman helpoin salmiakkimättö mammatreffeille tai nautinnolliseen yksinäiseen hetkeen.
  • Salmiakkidominoita murskattuna
  • Vanilja tai lakujätskiä
  • Turkinpippurilakua pilkottuna
  • Kermistä, johon voi sekoittaa salmiakkijauhetta
  • Lakritsikastiketta

lauantai 5. maaliskuuta 2011

Stockan 8. kerros ja hulvaton meno

Jo klo 11 lapsinurkkauksen ympärillä on parkissa varmasti kymmenet rattaat ja muutama äiti taistelee taaperonsa kanssa lihapullien syömisen ja leikkiautolla ajamisen järjestyksestä. On Stockan 8. kerroksen lounasaika. Klo 12 paikka on melkein jokaista tuolia myöten täysi ja bisnespukuiset alkavat ujuttautua annoksineen mammanurkkauksen ytimeen. Käy melkein sääliksi ja toivon, ettei joukkoon ole vahingossa eksynyt ketään joka kovasti toivoisi lasta.

Joka tapauksessa ruokaa saa monenlaista kohtuullisen makuisena ja hintaisena, taaperoillekin sopivaa perusruokaa. Hissillä pääsee ylös asti jonottamatta, siisti vaipanvaihtovessa löytyy kulman takaa, syöttötuoleja löytyy paljon, rattailla mahtuu liikkumaan ja kuten sanottu pientä äkäilyä ei tarvitse hävetä, koska ette varmasti ole ainuita. Mini rakastaa paikkaa, valot, värit ja ihmiset saa hänet melkein tärisemään innosta.

Täällä on tullut paikan perushengestä huolimatta luuhattua joitain päiviä. Tätä kai lapsen kanssa oleminen osittain on: helppous voittaa ilmapiirin.

keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

Kiasman lattemammat

Kalaa ei aina jaksa väsätä kotona ja ruokavaliosta jää uupumaan Omega-3:set. Siksi suuntaan silloin tällöin Kiasmaan lounaalle - listalta on aina tähän mennessä löytynyt kalaa jossain muodossa.

Ja on niitä syitä muitakin. Paikassa on rattaiden kanssa paljon hyvää: useimmiten tilaa rattaille, hyviä syöttötuoleja (tosin liian vähän), kunnon vaipanvaihtovessa, pöytiintarjoilu ja pieni kirkuminen ei tunnu siellä kovin piinaavalle. Pikkaisen minua kuitenkin aina ahdistaa kun kaikessa rauhassa jorisevia äitejä on paljon. Sitä kokee olevansa silloin korostetusti oikea lattemamma. Sujahtaa omassakin mielessä yhteiskunnassa mammalokeroon, joilla on aikaa ja varaa vain istuskella, peitellä meikillä unettomia silmiä, keskustella kakan koostumuksesta ja vertailla ratasmerkkejään. Onneksi perjantain lounastreffit on sovittu Kamppiin.

maanantai 28. helmikuuta 2011

Siltasessa aamupalalla

Tähdättiin pitkästä aikaa ja ekaa kertaa Minin kanssa Siltaseen Hämeentielle aamupalalle.

Ensinnäkin aamupala oli parantunut leipäpöydän myötä hirmuisesti. Leipäpöydästä löytyi piiraita ja erilaisia tuoreita ihania leipiä, lautaselta leikkeleitä, turkkilaista jugurttia marjoilla, hedelmäsalaattia ja kuskusia. Tilattavana on todella ainakin kolme vaihtista: kasvis-buddha, bratwurst-berliini ja pekoni-englantilainen. Kohtis aamiaisen lisäksi alkamisaika 11 sopii minien kanssa matkaaville ja rattaat mahtuu hyvin sisään eikä porukka ole liian stressaantunutta mulkoillakseen lapsellisia ikävästi. Taaperonkin kanssa voisi minusta ihan hyvin mennä käymään. Pian taas uudelleen aamupalalle, iltaisin kun baareissa luuhaaminen on loppunut kuin seinään.

Btw. vaippaa ei kyllä vessassa vaihdettu mutkattomasti mutta ei kai baarissa pidäkään.