lauantai 5. maaliskuuta 2011

Stockan 8. kerros ja hulvaton meno

Jo klo 11 lapsinurkkauksen ympärillä on parkissa varmasti kymmenet rattaat ja muutama äiti taistelee taaperonsa kanssa lihapullien syömisen ja leikkiautolla ajamisen järjestyksestä. On Stockan 8. kerroksen lounasaika. Klo 12 paikka on melkein jokaista tuolia myöten täysi ja bisnespukuiset alkavat ujuttautua annoksineen mammanurkkauksen ytimeen. Käy melkein sääliksi ja toivon, ettei joukkoon ole vahingossa eksynyt ketään joka kovasti toivoisi lasta.

Joka tapauksessa ruokaa saa monenlaista kohtuullisen makuisena ja hintaisena, taaperoillekin sopivaa perusruokaa. Hissillä pääsee ylös asti jonottamatta, siisti vaipanvaihtovessa löytyy kulman takaa, syöttötuoleja löytyy paljon, rattailla mahtuu liikkumaan ja kuten sanottu pientä äkäilyä ei tarvitse hävetä, koska ette varmasti ole ainuita. Mini rakastaa paikkaa, valot, värit ja ihmiset saa hänet melkein tärisemään innosta.

Täällä on tullut paikan perushengestä huolimatta luuhattua joitain päiviä. Tätä kai lapsen kanssa oleminen osittain on: helppous voittaa ilmapiirin.

Passi pikkuiselle

Reissu Berliiniin odottaa ihan kulman takana ja Mini tarvitsee oman passin. Ihan tiedoksi muutama vinkki ainakin helsinkiläisille hakijoille.

1) Mukava ja lapsiystävällinen passikuvapaikka löytyi Tunninkuvasta Ateneuminkujalta (16e 6kpl)
2) Varaa poliisiasemalle aika etukäteen. Ajanvaraus. Kaartin poliisitalolla olisi muuten joutunut odottelemaan varmaan 1-2h, joka vauvojen kanssa näytti olevan valtaisan upea kokemus. Meillä aikaa meni 5 min.
3) Molempien vanhempien kirjallisen suostumuksen tarvitsee passihakemuksen liitteeksi. Hetken tätäkin ihmettelin, että jopas on. Mutta järkeenkäypää, jos on riski, että toinen osapuoli nappaa lapset mukaansa.

Ja ps Kaartin poliisiasemalla kelpasi vain käteinen ja vanha (ei sirullinen) pankkikortti.

EDIT: Passista tuli seuraavana arkipäivänä (hakemus pe, seuraava arkipv ma) tekstiviestillä ilmoitus valmistumisesta ja mahdollisuudesta noutaa. Hyvä poliisi!

torstai 3. maaliskuuta 2011

Colour me




Ylhäältä alas: Värikäs body, Molo - turkoosit housut, Bogi - lentsikka, lahja - raitabody, HM - limet housut, Lindex - ruutubody, Me Too - vihreät housut, Benetton - sitterin lelu, lainassa (BabyBjörn)

keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

Kiasman lattemammat

Kalaa ei aina jaksa väsätä kotona ja ruokavaliosta jää uupumaan Omega-3:set. Siksi suuntaan silloin tällöin Kiasmaan lounaalle - listalta on aina tähän mennessä löytynyt kalaa jossain muodossa.

Ja on niitä syitä muitakin. Paikassa on rattaiden kanssa paljon hyvää: useimmiten tilaa rattaille, hyviä syöttötuoleja (tosin liian vähän), kunnon vaipanvaihtovessa, pöytiintarjoilu ja pieni kirkuminen ei tunnu siellä kovin piinaavalle. Pikkaisen minua kuitenkin aina ahdistaa kun kaikessa rauhassa jorisevia äitejä on paljon. Sitä kokee olevansa silloin korostetusti oikea lattemamma. Sujahtaa omassakin mielessä yhteiskunnassa mammalokeroon, joilla on aikaa ja varaa vain istuskella, peitellä meikillä unettomia silmiä, keskustella kakan koostumuksesta ja vertailla ratasmerkkejään. Onneksi perjantain lounastreffit on sovittu Kamppiin.

Kestovaipoista vielä

Lounaskaverini suositteli FuzziBunzin One size vaippoja. Väreistä ainakin pisteet.

Osakestovaippailua

Ennen Minin syntymää oli itsestäänselvää, että meillä käytetään kestovaippoja. Alkumetrit mullisti kuitenkin maailman ja todellinen kestovaippailu on muotoutunut osakestovaippailuun ja kaiken lisäksi vasta nyt.

Olen nyt ehtinyt kokeilla monia erilaisia vaippasysteemeitä (ImseVimset, itsetehdyt kuorivaipat, muita taskuvaippoja, rättejä, Kushiesin AIO, Bebesistä ostettuja bambuvaippoja) ja löysin (kylläkin kaverien suosituksesta) ihan ehdottamasti ylivertaisen kestovaipan laiskalle ja kuivaa peppua toivovalle. Kolme ensimmäistä BumGenius 4.0 One size -taskuvaippaa tupsahti muutama viikko sitten postilaatikostani Vaippala.com:sta. Miksi olen niin taivaissa:
  • Ne todella pysyvät kuivina pepulle
  • kokoa saa muunneltua, joten ne kestävät melkein koko vaippailuaja
  • ne istuvat 
  • eivätkä ole falskanneet meillä vielä kertaakaan
  • ja kuoseja on ihan kivoja tarjolla jos maksaa vähän ekstraa
Lisäksi tiedoksenne, että tilasin itse tarroilla ja neppareilla ja tarrat toimivat meidän käytössä ehdottomasti paremmin vaikka näyttävätkin vähän rupuisilta. Seuraavaksi kokeilen saman merkin luomu AIO-vaippoja.


Vaippala.comista sen verran, että toimi todella luotettasti, täsmällisesti ja ystävällisesti vaikka mokailin maksun kanssa hiukkasen (pankkisiirto ei kyllä ole ihan nykypäivää). Halvemmalla ainakin kuvioituja saisi Briteistä ja toimitusmaksu Vaippalassa oli hiukan suolainen 8,50e.

tiistai 1. maaliskuuta 2011

Nettikaupasta kotiin

Ah sitä nettikaupassa pyörimisen ihanuutta: ostoskoriin, ostoskoriin, ostoskoriin, kassalle. Auts. Noh delete, delete, toi ehkä, tota kysyn mieheltä vielä. Tämä kuuluu mielestäni ehdottomasti asiaan.

Olen siis löytänyt itsestäni lastenvaatteiden myötä todellisen nettikauppa-addiktin. Sen lisäksi, että pyörin nettikaupoissa ja yritän löytää uusia hyviä (suomalaiset ovat muuten valitettavasti poikkeuksetta ihan todella kehnoja), tsekkailen myös tasasin väliajoin ihan perusliikkeiden nettikauppojen uutuudet netistä: Lindexista, HMsta, P.oPista. En kyllä ikinä osta vaan haen nämä aina kaupasta. Pussi on kuitenkin kiva.

Nettikaupoissa parasta ovat alennusmyynnit. Ihania, hiukan erilaisia ja hyvä laatuisia merkkejä viitsii ostaakin. Olen nyt kahteen otteeseen ostanut pääosan Minini seuraavasta vaatekoosta edellisestä alesta. Ihan kamalasti näitä pikkukokojahan ei tarvitse kun paljon hyvää kamaa saa kavereilta, kirpparilta ja tietysti äitiyspakkauksesta. Tosin tämän opin kantapään kautta kun kamalimpia ostoksiani olen käyttänyt ehkä kerran - ja senkin säälistä.

Nyt siis käsillä kuitenkin hetki, jolloin alesta hankitut vaatteet on pesty ja valmiina kaappiin käyttöön. Tässä muutama ihanuus, jotka päätyivät kotiin asti.


Ylimpänä1: Paksuraidalliset Molo, ohutraitainen Mini Rodini
Ylempänä2: Lindex
Alhaalla1: Polarn o. Pyret
Alhaalla2: Kollaritakki, Imps and Elfs ja velourhousut Kiki Kid